Brokolica

 Brokolica

Aj keď mnohí považujete za najlepší zdroj vitamínu C citrusové plody a v našich končinách aj fermentovanú (kyslú) kapustu

(ktorá má  samozrejme vysoký obsah vit. C a nespočetne veľa iných zdraviu prospešných látok), tak brokolica obsahuje až dvojnásobné množstvo vitamínu C ako napríklad pomaranče.

Výživové hodnoty na 100 gramov brokolice.

Energetická hodnota, makroživiny, vláknina a voda.

100g brokolice obsahuje: 6.64g sacharidov, 2.82g bielkovín, 2.6g vlákniny a 90g vody

Vitamíny:                                                     

Vitamín A – 30.9µg
Vitamín B1 – 0.071mg
Vitamín B2 – 0.117mg
Vitamín B3 – 0.639mg
Vitamín B5 – 0.573mg
Vitamín B6 – 0.175mg
Vitamín B9 – 63mg
Vitamín C – 89mg
Vitamín E – 0.8mg
Vitamín K – 102µg

Minerály:
Draslík – 316mg
Fosfor – 66mg
Horčík – 21mg
Mangán – 0.21mg
Vápnik – 105mg
Zinok – 0.41mg
Železo – 0.73mg

Má tiež vysoký obsah antioxidačného betakaroténu. Žiadna iná zelenina neobsahuje zastúpenú látku sulforafán v takej miere, ktorá zabraňuje tvorbe rakovinových buniek v prsníkoch ako práve brokolica.

Indoly v brokolici.

Hoci za priaznivý vplyv brokolice na naše zdravie môže množstvo látok, osobitú pozornosť si zaslúžia indoly. Brokolica obsahuje indol-3-karbinol. Ten je dôležitý najmä pre ženy. Keďže estrogén má tri základné metabolity, ktoré sa v tele správajú odlišne (dva z nich pôsobia karcinogénne a jeden je nezhubný a vykazuje ochranné účinky), indol-3-karbinol zlepšuje pomer medzi nezhubným metabolitom a potenciálne škodlivými.

Brokolica a jej účinky na zdravie :

Prečo brokolica udržiava nízku hladinu cukru v krvi?

Dôvodom je nízky Glikemický index GI:10

Brokolica obsahuje vysokú hladinu kalcia a vitamínu K.

Brokolica obsahuje 105mg vápnika na 100g, čo z nej robí výborný zdroj pri nedostatku vápnika v tele. Je ideálna aj pre tých, ktorí nemajú radi mliečne výrobky a ich telo potrebuje získať vápnik.

Brokolica znižuje riziko rakoviny.

V rámci výskumu v USA dali dohromady skupinu dlhoročných fajčiarov a požiadali ich, aby konzumovali 25x viac brokolice než priemerný Američan (tzn. jednu hlavičku denne 🙂 ).

V porovnaní s fajčiarmi, ktorí brokolicu nejedli, mali fajčiari konzumenti brokolice už o 10 dní o 41% nižšie riziko poškodenia DNA v krvnom obehu. Je to zapríčinené tým, že brokolica zvýšila aktivitu detoxikačných enzímov v pečeni, čo pomohlo odstrániť karcinogény ešte pred tým, než sa dostali fajčiarom do krvi? Nie! Aj v prípadoch keď DNA extrahovali z tiel skúmaných respondentov a vystavili známym chemikáliám, ktoré poškodzujú DNA, genetický materiál odobratý konzumentom brokolice vykázal oveľa menšie poškodenie, čo naznačuje, že pri konzumácií zeleniny typu brokolica ste odolnejší aj na nižšej úrovni ako bunečnej.

Samozrejme to neznamená, že keď teraz zjete hlavičku brokolice každý deň tak môžete vyfajčiť krabičku cigariet denne. Takto to bohužiaľ nefunguje.

Ak ste však na ceste k tomu, že prestanete fajčiť, tak Vám táto blahodárna zelenina pomôže zabrániť ďalšiemu poškodeniu.

Účinky tejto blahodárnej zeleniny sa tu však nekončia.

Aj keď rakovina prsníka je najrozšírenejším typom karcinómu amerických žien, zabijakom číslo jedna je ešte stále rakovina pľúc. Pri rakovine prsníka približne 85% žien žije ešte 5 rokov po zistení diagnózy. Opačne je to pri zistení rakoviny pľúc. V tomto prípade zomrie 85% chorých do 5 rokov od zistenia diagnózy. A 90% týchto úmrtí je spôsobených metastázami, teda rozšírením rakoviny do ostatných častí/orgánov tela. Pri brokolici to spomínam z dôvodu, že  látky v nej majú schopnosť potláčať rozširovanie metastáz. V jednom výskume v roku 2010 dali vedci do Petriho misky vrstvu ľudských rakovinových buniek z pľúc a urobili cez ne medzeru. V priebehu jedného dňa sa rakovinové bunky priblížili k sebe a o ďalších 30 hodín sa medzera úplne zatvorila. Keď však pri pokuse nakvapkali na rakovinové bunky zmes hlúbovej zeleniny, postup rakoviny sa zastavil. Či je konzumácia brokolice taká účinná pre onkologických pacientov alebo nie sa ešte musí potvrdiť klinickými testami. Vynikajúca správa však je, že takéto zdravé stravovanie nemá žiadne nežiadúce účinky na ľudský organizmus a preto sa môže stať súčasťou akejkoľvek liečby, ktorú si pacient vyberie. (zdroj: Michael Greger M.D)

Brokolica zmenšuje zápal kĺbov.

Po spracovaní výskumov z University of England vedci trvdia, že si táto blahodárna zelenina dokáže poradiť aj s osteoartritídou, čiže najčastejšie sa vyskytujúcom typom artritídy na svete.

Prevencia srdcových infarktov.

Draslík, ktorý vo veľkej miere obsahuje brokolica, hrá dôležitú úlohu pri prevencii srdcových infarktov – upokojuje a stabilizuje krvný obeh a zabraňuje tak tvorbe krvných zrazenín, čím pôsobí aj proti mozgovým príhodám.

Brokolica chráni oči a kožu od ultrafialového žiarenia.

Brokolica obsahuje Luteín a ten pôsobí ako silný antioxidant chrániaci telo pred škodlivým pôsobením voľných radikálov. „Spomaľuje vznik degeneratívnych zmien na sietnici (makulárnu degeneráciu) a vznik šedého zákalu šošovky“ (Luteín, 2013)

 

Prečo teda konzumovať brokolicu a inú zeleninu ?

Naše telo sa vyvíjalo milióny rokov a kedysi sa živilo najmä rastlinami.  Zelenina v žalúdku dáva signál telu na údržbu imunitného systému. Jednoducho povedané, ak si k jedlu nedáme zeleninu, podkopávame ochotu nášho tela chrániť sa.  Je zaujímavé, že zvýšená imunita, za ktorú telo vďačí hlúbovej zelenine vrátene spomínanej brokolice, nás chráni nielen pred choroboplodnými zárodkami v potrave, ale aj pred škodlivinami vo vzduchu. Každý jeden z nás je vystavený pôsobeniu množstvu toxických látok- od cigaretového dymu, dymu z výfukov, fabrík, splodín pri vyprážaní mäsa, rýb, mliečnych výrobkov atď… Keďže niektoré z týchto škodlivýn, ako napríklad dioxíny účinkujú cez Ah receptory, môžu ich látky obsiahnuté práve v spomínaných druhoch zeleniny zablokovať. Konzumovaním zeleniny si zabezpečíme správne fungovanie nášho imunitného systému :).

 

                                                                                                                                             Mgr.Patrik Viša
WWW.JEDALNICKYNAMIERU.SK

Zanechajte svoj komentár