Ľanové semienka

Ľanové semienka

V tomto článku si povieme o zázrakoch, ktoré dokážu ľanové semienka. Ak si kúpime ľanové semienka v obchode dostávajú sa k nám v najlepšom prírodnom balení a to v tvrdej šupke, ktorá ich udržuje čerstvé po dlhú dobu. Ak ich však prehltneme celé, prejdú cez náš tráviaci trakt nedotknuté a nenechajú nám v krvnom obehu žiadne živiny. Aby sme z nich dostali potrebné živiny, predtým ako ich budeme konzumovať ich musíme pomlieť, rozdrviť alebo ich kupovať už rozdrvené (ďalšou možnosťou je, že ich dôkladne pri konzumácií  požujeme).

Vďaka tomu, že obsahujú antioxidanty vydržia pomleté semienka pri izbovej teplote 4 až 5 mesiacov. Ľanové semienka (pre ich unikátnu vlastnosť spájať) môžete použiť do pečenia, varenia ako náhradu múky, kukuričného škrobu a pod.

Vláknina v ľanových semiačkach podporuje zdravú funkciu čriev. Jedna čajová lyžička ľanových semiačok obsahuje toľko vlákniny ako polovica šálky varených ovsených otrúb. Rozpustená ľanová vláknina znižuje hladinu cholesterolu v krvi a riziko srdcového infarktu či mozgovej mŕtvice. Táto vláknina v ľanových semiačkach nielenže znižuje hladinu cholesterolu v krvi, ale vedci z Univerzity v Copenhagene uvádzajú, že ľanové semiačka potláčajú aj apetít a podporujú znižovanie hmotnosti.

Ľan sa pestuje už po stáročia a po celom svete bol ospevovaný pre jeho širokú využiteľnosť. Hippokrates písal o priaznivom účinku ľanu pri bolestiach brucha a francúzsky cisár Charlemagne dokonca podporoval ľanové semiačka natoľko, že schválil zákon, kde požadoval jeho konzumáciu!

 

Výživové hodnoty ľanových semienok na 100g:

Energetická hodnota: 2110 kJ / 512 kcal

Tuky: 42 g – z toho nasýtené mastné kyseliny: 3,7 g

Sacharidy: 2 g – z toho cukry: 2 g

Vláknina: 27 g

Bielkoviny: 18 g

Soľ: 0,05 g

Voda: 3g

Ľanové semienka obsahujú vitamíny – 100 g

Vitamín C 0,5 mg Kyselina listová 88,5 ug
Vitamín E 0,4 mg K. pantoténová 1,1 mg
Vitamín K 5 ug Vitamín B3 3 mg
Vitamín B1 1,6 mg Vitamín B6 0,6 mg

 

Ľanové semienka obsahujú minerály – 100 g

Železo 6,8 mg Zinok 4,1 mg
Vápnik 240 mg Meď 1,3 mg
Horčík 400 mg Mangán 2,7 mg
Fosfor 655 mg Selén 25 ug
Draslík 820 mg Omega 3 kyseliny 22 000 mg
Sodík 28 mg Omega 6 kyseliny 6 000 mg
Luteín 630 ug

 

Ľanové semienka a ich účinky na zdravie

Ľanové semienka svojími účinkami predčia aj omnoho drahšie semienka. Hodil by sa Vám niektorý pozitívny účinok ľanových semienok? Tak si pozrite na čo všetko sú ešte vhodné :).

  • Podporujú obranyschopnosť tela
  • Majú detoxikačné účinky – prečisťujú celé telo
  • Čistia aj hrubé črevo a podporujú tvorbu črevnej mikroflóry
  • Majú antiseptické a antibiotické účinky
  • Zlepšujú trávenie
  • Odstraňujú zápchu ale aj hnačku
  • Znižujú „zlý“ cholesterol
  • “Prečisťujú” obličky a pečeň
  • Pomáhajú pri kožných ochoreniach
  • Udržiavajú pevné cievy
  • Výborné ako súčasť prevencie proti rakovine a kardiovaskulárnym ochoreniam
  • Normalizujú cukor v krvi a zastavujú vlčie hlady

 

Mgr.Patrik Viša
WWW.JEDALNICKYNAMERIU.SK

 

Zanechajte svoj komentár